tirsdag 3. august 2010

Norske fotballspillere i Sverige

Hei.

Da var det min tur til å skrive litt, jeg håper dere har lest litt om meg, så kanskje dere forstår litt bedre HVORFOR jeg skriver denne bloggen. Jeg har bodd i Stockholm i 2år og føler ikke at man leser nok om Norge og om Fotball. Jeg elsker fotball og er det mange kaller en "Sport-idiot" eller en "Fotball-fanatist". Jeg har valgt å skrive om "Norske fotballspillere i Sverige" og håper at dere følger bloggen og ikke minst kommenterer det dere leser.

Er det noen som vet hvor mange spillere det finnes i Sverige som faktisk er fra Norge?
Jeg nevner de som jeg kjenner til og skulle det være at jeg har glemt noen så håper jeg virkelig at dere hjelper meg å få disse inn i min blogg også.

Vi kan begynne med Petter Furuseth, Hammarby. Petter kom til Hammarby etter at han hadde vært utlånt til den svenske klubben Assyriska fra konkurs-klubben Lyn. Petter har begynte sin karriere i IL Flint og Eik-Tønsberg før han gikk videre til Brann. Hans svenske karriere begynte i Örebro før han kom til Hammarby. Året 2006 ble Petter valgt til klubbens spiller og bidro sterkt til Hammarbys 3.plass i den svenske ligaen. Videre gikk karrieren tilbake til Norge og Stabæk, men fotballen ble ikke som Petter hadde ønsket og han valgte å gå til FC Midtjylland hvor han sesongen 2007/2008 bidro til lagets andre sølv.
Petter Furuseth i Hammarby-trøya

En "lokal" kjenning som har vært lenge i Sverige er Eirik Dybendal. Begynte sin karriere på lille Flisa, før han gikk til Elverum. Mest kjent i Norge er han nok fra tiden i Bodø/Glimt og Kongsvinger. I Sverige er han kjent fra sin tid i BK Häcken og IFK Norrköping som han gikk til i 2006. IFK rykket opp til "Allsvenskan" i 2007.
Eirik Dybendal

Christian Brink er en spennende spiller som man har sett mye i Norge under sin tid i Lyn. Han kom fra Sogndal i 2006, men begynte sin fotballkarriere i Stord/Moster før han som student tok seg inn på laget i Sogndal. Han framsto som en klippe i midtforsvaret og i 2006 betalte Lyn 5millioner for Christian. I Lyn fikk Christian 33 kamper, før han i 2009 gikk til GIF Sundsvall. Som forøverig har hatt 2 norske trenere, Per Joar Hansen og Jan Halvor Halvorsen. 
Christian Brink på Kypros

Den norske spilleren som kanskje er mest kjent per dags dato er nok Ardian Gashi. Ardian Gashi kom til Norge som flyktning når han var ca 8år. Han har senere blitt norsk statsborger og debuterte på det norske landslaget i 2004. Ardian Gashi er midtbane spiller og startet sin karriere i KIL/Hemne. I løpet av karrieren har Ardian Gashi vært innom, Molde, Ørn-Horten, Vålerenga, Brann, Fredrikstad før han i 2009 signerte for Helsingborg. Og hvilken sesong han har hatt hittil.
Ardian Gashi i Helsingborg

En spiller som kanskje ikke er like kjent er Dinko Felic. Dinko spiller for øyeblikket i Syrianska i Södertälje, og var sterkt delaktig i opprykket i 2008. Tidligere har han spilt for Enköping og Kongsvinger.


Dette var noen av de norske fotballspillerne som spiller i Sverige. Det kommer flere senere for man kan jo ikke skrive om alle på en gang. I morgen vil dere møte Øyvind Gram, Mathias Gravem, Aram Khalili, Glenn Roberts, Steinar Strømnes og ikke minst Kim Roger Strand.



//Christoffer

1 kommentar: