lørdag 16. oktober 2010

Bli kjent med Kim Roger Strand.


Nå har det gått veldig lang tid siden jeg skrev noe her, mye på grunn av at det ikke har vært noen kamper, men også på grunn av liten tid. For en stund siden hadde jeg et intervju med Kim Roger Strand og dette ønsker jeg nå å dele med dere lesere.

-Hvem er egentlig Kim Roger?
Jeg er en gutt på 27 år. Jeg kommer fra Kjellmyra, en liten plass i Hedmark mellom Kongsvinger og Elverum.  Der bodde jeg til jeg begynte på videregående skole. Da flyttet jeg til Kongsvinger og fikk etter hvert kontrakt med Kongsvinger.  Der spilte jeg i 5 år før jeg gikk til Eidsvold Turn for en sesong. Så gikk turen til Nybergsund en sesong, før jeg pakket sakene og dro til Sverige. Jeg bor nå i Trollhättan og spiller min tredje sesong for FC Trollhättan.

Kim Roger etter kamp

-Hvordan begynte din karriere?
Jeg begynte å spille fotball da jeg var 5 år for Kjellmyra IL. Jeg bodde like ved fotballbana, så det har blitt mange timer der med kameratene opp gjennom årene.

-Du har spilt i Sverige en stund nå, hvordan trives du?
Jeg trives bra i Sverige. Jeg bor med min samboer og vi har nettopp blitt foreldre til en liten gutt, så det er veldig morsomt om dagen.  Men man savner jo familie og venner i Norge iblant, så jeg reiser gjerne til Norge når jeg har mulighet.

-Hvordan er det å være proff i Sverige?  
I Trollhättan jobber eller studerer de fleste ved siden av, så man er ingen heltidsspiller. Kvelder og helger går stort sett til trening og kamp, men det fungerer egentlig ganske bra.  Det er jo morsomt å kunne legge så mye tid på fotball og få spille på dette nivået. Dessverre ble nesten hele sesongen min i fjor ødelagt da min akillessene røk like før seriestart.

-Er det forskjell mellom Norge og Sverige??
Det er nok ganske likt, men jeg tror at lagene i Sverige holder ballen mer i laget og er dyktigere på det, mens man i Norge spiller en mer direkte fotball. Jeg skulle kanskje tro det gjøres flere mål i norsk fotball. Men nivået generelt er nok jevnt i Norge og Sverige.

-Hvordan er det å fokusere på fotball når man hele tiden trener?
Det blir så jeg legger opp dagene etter treninger/kamp. Mat, søvn og lignende må hele tiden være riktig i forhold til treningene for at man skal kunne fokusere fullt. Noen ganger kan det så klart være litt slitsomt, men det er jo fotballen som er morsomt så det bruker ikke å være noe problem.

Kim Roger feirer etter et mål.

-Hvilke fordeler finnes det med å trene fotball på heltid? Noen ulemper?
Når man er heltidsspiller trenger man ikke bruke energi på jobb eller lignende, så man kan fokusere maks på fotballen og alltid være godt forberedt til trening og kamp. Det er lettere å få slappet av mellom treningene, og man har også en del fritid til å bruke på ting man vil. Ulempen er at man blir veldig bundet sånn at det er en del ting man må ofre. Det er for eksempel vanskelig å reise bort en tur for helga, som for eksempel å reise til Norge som jeg gjerne skulle ha gjort oftere.

-Når du ikke spiller fotball eller trener, hva gjør du på fritiden?
Jeg studerer på fulltid for tredje året til maskiningeniør, så det meste av tiden jeg ikke trener går til studiene. Utover dette tilbringer jeg mest tid med min samboer og sønn.


Hvilke filmer/bøker ser/leser du gjerne?
Jeg leser veldig lite bøker, det eneste jeg leser er nok tegneserien Pondus. Jeg ser gjerne filmer med Kjell Bergqvist.

Er du musikk interessert?
Jeg hører gjerne på musikk, selv om det ikke er så veldig ofte. Det er veldig blandet det jeg hører på, men mest er det musikk jeg søker opp på Spotify.

-Hvilken norsk spiller er best i Sverige?
Oi, den var vanskelig. Jeg har ikke sett så mye av de norske spillerne, så jeg sier Dinko Felic siden han er en god kompis av meg.

-Har du tenkt å komme "hjem" å spille i Norge senere?
Det vet jeg faktisk ikke, jeg tar det litt som det kommer. Men helt umulig er det ikke.

Har du et favorittlag som du gjerne følger litt ekstra?
Ja, det er Liverpool som er laget! Dessverre er det ikke bare moro om dagen…

-Hva gjør du for å kople av og slappe av?
Sofaen foran tv’n med min pc i fanget er nok en favoritt.

-Hva er din store drøm?
Oi, jeg vet vel ikke om jeg har noen stor drøm. Men å vinne mye penger så jeg kunne reist mye rundt om i verden skulle vært morsomt. Ellers måtte det vel være å spille på Anfield for Liverpool.



Det var alt for denne gang, håper jeg kommer med mer tilbakemeldinger på våre norske spillere i Sverige i løpet av noen dager/uker. Og har vi flaks kanskje vi også får noen flere intervjuer innen sesongen er over her i Sverige.

Ha en fortsatt fin dag!

//Christoffer


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar