lørdag 11. september 2010

Tett på Christian Brink

Da var det på tide med et nytt intervju og denne gangen skal dere få lære å kjenne Christian Brink litt bedre. Håper dere nyter av lesningen.

Brink på trening


-Hvem er egentlig Christian Brink?
Christian er født og oppvokst på en liten øy på vestlandet, sør for Bergen, som heter Stord. Sønn av Ulf, en svenske i oljebransjen og Sølvi, som har sykehuset som sin arbeidsplass. Bodde første 17 årene hjemme, for så å ta ett år som utvekslingsstudent i Cardiff, Wales. Etter det så bar det tilbake til Stord noen år før jeg flytta nordover til Sogndal, der jeg skrev min første ”ordentlige” kontrakt. Etter ett år i Sogndal bar det videre til Oslo og FC Lyn. Etter tre år med berg og dalbane (skademessigt) i Tigerstaden gikk turen videre til nåværende oppholdssted, Sundsvall

-Hvordan begynte din karriere?
Den begynte som 5 åring, egentlig ett år for tidlig, sammen med naboguttene i hjembyen. Pappaen til han ene på laget var trener og derfor fikk jeg også være med. Stord Rød het vi den gangen.

- Du har spilt i Sverige en stund nå, hvordan trives du?
Trives veldig bra. Etter en litt rufsete start for egen del har det bare gått oppover. Har en veldig bra sammenholdning i laget og er mye sammen på fritiden. Det føler jeg er viktig for å trives når man bor så langt hjemmefra.

- Hvordan er det å være proff i Sverige?
Er ikke så veldig stor forskjell fra Norge. Billigere enn i Norge, men lavere lønninger også så det går vel opp i opp☺

Christian under en GIF Sundsvall kamp.


- Er det forskjell mellom Norge, Sverige og Danmark??
Største forskjellen er nok tempoet. I Norge spilles det veldig mye mer direkte mens i Sverige er det litt mer fokus på pasningsspillet. Vil også si at forsvarsmessig er det høyere standard i Norge mens svenskene er bedre offensivt.

- Hvordan er det fokusere på fotball når man hele tiden trener?
Når man var yngre og ikke hadde fotballen som levebrød så kunne det være litt enklere og ”slappe av” og ikke alltid være på hugget på treninger etc, men jo eldre man blir desto mer tenker man på å fokusere 100% på det man gjør så lenge treningen eller kampen er i gang. Og så er jo dette noe jeg elsker å gjøre så det kommer litt automatisk for meg.

- Hvilke fordeler finnes det med å trene fotball på heltid? Noen ulemper?
Mange fordeler, bl.a så er en i god form stort sett hele tida. Vi får reist mye rundt og sett nye steder. Under sesong så er det stort sett bare en trening pr dag så da har man en del fritid og tid til å gjøre andre saker man liker. Ulempene er jo selvsagt at man bor langt fra familien og ikke får sett dem så ofte (maks 2 ganger pr år for min egen del). Man har lite ferier og er veldig låst i forhold til å gjøre ting som ”vanlige” kan gjøre, som å dra på hytta f.eks.

- Når du ikke spiller fotball eller trener, hva gjør du på fritiden?
Henger veldig mye med venner. Går ut og spiser middag, går på kafe, kino. Eller har jeg tatt MC-lappen og holder akkurat nå på å lete etter sykkel. Har også kjøpt meg ett brukt golfsett for å se om det er noe for meg...slår vekk mer baller enn jeg treffer for øyeblikket så det spørs om tolmodigheten strekker til.

- Hvilke filmer/bøker ser/leser du gjerne?
Liker filmer i Ringenes Herre sjangeren...litt eventyr er alltid bra! Ellers leser jeg en del krim bl.a Jo Nesbø og Dan Brown. For øyeblikket holder jeg på med ”Den forsvunne Diamant” som omhandler Mikel (John Obi Mikel, Chelsea) og Lyn saken og menneskehandel generelt. Veldig intressant.

- Er du musikk interessert?
Hører en del på musikk, ja. Veldig blandet derimot. Alt fra listepop til hard rock...Har forøvrig kjøpt meg en gitar som jeg holder på å lære å spille på.

- Hvilken norsk spiller er best i Sverige?
Oisann...den var ikke enkel. Eller, tror kanskje Gashi får den. Spilte jo mot ham noen ganger i Norge og da var han fryktelig het.

- Har du tenkt å komme "hjem" å spille i Norge senere?
Det ligger nok litt i korten, men når og hvor er vanskelig å si enda.

- Har du et favorittlag som du gjerne følger litt ekstra?
Liverpool har jeg fulgt siden jeg var fire år gammal, så det river i hjertet hvordan amerikanerene holder på å ødelegge god gammel engelsk tradisjon.

- Hva gjør du for å kople av og slappe av?
Ser gjerne film, spiller litt playstation, klunker litt på gitaren min eller tar meg en 45 minutters på puta☺

- Hva er din store drøm?
Når jeg var liten var det å spille på Liverpool. Nå er man nok litt mer realistisk i forhold til drømmene, men å kunne spille fotball i England på ett tidspunkt hadde ikke vært å forrakte.

En STOR takk til Christian som tok seg tid til å svare på mine spørsmål og gi meg bilder som jeg kunne legge ut på bloggen.

Christian Brink på vei inn i "krig".

Det kommer til å komme flere intervju under de siste månedene av året så følg med!!

//Christoffer

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar